spotlight

Alles wat jij moet weten over peak season

Bas

17 oktober 2023

Zoals we misschien inmiddels wel weten staat peak season, het piekseizoen voor retail, voor de deur. In deze blog geven wij je tips om je optimaal voor te bereiden op deze drukke periode in het jaar.  

Al de speciale dagen tijdens peak season worden steeds vaker omgetoverd in weekenden en weken, denk bijvoorbeeld aan Black Friday, vroeger een op zichzelf staande vrijdag waarin er torenhoge kortingen werden gegeven, nu slechts een dag uit een heel weekend waarin dit gebeurt. De maandag daarna bijvoorbeeld, ook wel 'cyber monday', is een dag waar minstens zo hoge kortingen worden gegeven.

De belangrijkste data op een rij
  • 31 okt. ’23: Halloween: 1e griezelig hoge verkooppiek van het seizoen
  • 11 nov. ’23: Singles Day: Tegenovergestelde van Valentijnsdag voor veel shoppers
  • 24 nov. ’23: Black Friday: Grote piek, ook in de dagen ervoor en erna
  • 27 nov. ’23: Cyber Monday: Bijna even hoge verkopen als Black Friday
  • 18 dec. ’23: Maandag voor Kerstmis: Vaak een dag met hoge verkoopcijfers
  • 23 dec. ’23: Super Saturday: Enorme verkoop als gevolg van kerstactiviteiten
  • 24 dec. ’23: Last-minute kerstinkopen
  • 26 dec. ’23: Tweede Kerstdag: Goed voor speciale aanbiedingen na Kerstmis
Even terugkijken...

Wat zeggen de cijfers van 2022 ons voor het huidige jaar?

  • 28% meer aankopen dan in 2021
  • Aankooptraject is langer
  • Aanloop naar Black Friday gaat eerder beginnen
  • 58% uit de totale omzet van Black Friday kwam vanuit online kanalen

Mensen zijn zich bewust van het feit dat ze het geld maar één keer kunnen uitgeven, en zijn op zoek naar de beste deal; ook al is dit misschien bij een winkel waar ze niet (vaak) iets eerder hebben gekocht. Ook zegt 80% dat ze eerst naar een product hebben gezocht voor ze de aankoop doen om zo extra bewustwording over een product te krijgen. Met andere woorden, het aankooptraject wordt langer en nauwkeuriger.

Hoe benaderen we dit met Multiply

Peak season begint steeds eerder, daarom is het voor retailers nu het moment om te beginnen met reach en act. Met als doel in het vizier van de klant komen en uiteindelijk een top- of mind gedachte te krijgen, het stukje convert. Uiteindelijk moet je deze klanten ook opvolgen met een stukje engage, om zo klanten terug te laten keren.

Klanten winnen

De meeste mensen weten dat peak season eraan komt, een periode van veel kortingen en grote sales. Dus beginnen we al te zoeken naar eventuele aankopen die we voor een normale prijs niet zouden doen, maar wel met de kortingen in het vooruitzicht. Men gaat dus meer online zoeken, dit is vaak meer productgericht in plaats van merkgericht. Zorg dus als retailer dat je de markt en je klanten kent en goed vindbaar bent, zowel online als offline.

De rage

De rage is zo'n vier tot vijf weken van tevoren, zoekopdrachten worden exacter en mensen hebben het onderling over aankopen, kortingen en Black Friday. Branches zoals elektronica, personal care en fashion worden veel gezocht en verkocht tijdens peak season. Als retailer is het in deze fase noodzakelijk dat je goed vindbaar bent, goede zorg en kwaliteit uitdraagt (denk aan goede reviews + reacties en relevante blogs) en duidelijk de meerwaarde van jouw product of bedrijf uitdraagt. 

Het moment zelf

Het echte moment van Black Friday zelf maar ook zeker daarna is de laatste en super belangrijke fase. Ook is het in deze fase belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Wees ook uniek, om zo jouw organisatie in de sportlight te zetten. In deze periode gaan mensen meer cadeaus kopen voor sinterklaas en kerst, denk dus bijvoorbeeld aan een speciale cadeauverpakking of cadeau kaarten die je kan aanbieden. Ook is het handig om pakketaanbiedingen aan te bieden, om op deze manier van restvoorraden af te komen en toch minimale marge in te leveren. Belangrijk in deze fase is dat je website klaar is voor extra bezoekers, zorg ervoor dat hij snel werkt en mobielvriendelijk is.

Communicatie tijdens peak season

Tijdens peak season zijn mensen op zoek naar de beste deals. Voor jou als retailer dus belangrijk dat je goed communiceert, wanneer je iets aanbiedt, hoelang en hoe hoog de korting is. Een tip: directe bedragen werken veel beter dan percentage kortingen, dit komt omdat mensen blijven rekenen met percentages, terwijl ze liever direct zien wat ze er wél voor moeten betalen. 

Budgettering

Let tijdens peak season goed op welke euro jij wanneer en hoe wilt inzetten. Het is belangrijk dat je het goed uitbalanceert en niet na cyber monday gelijk je budget weer drastisch verlaagd. Mensen blijven na Black weekend zoeken, dus is het belangrijk dat je nog budget over hebt. Met Meta kan je instellen wanneer het budget verhoogd wordt tijdens dit weekend, dan hoef je dit niet op de Black Friday-avond te doen, wanneer je zelf bezig bent met shoppen. Voor het bepalen van je budget moet je goed inzichtelijk hebben welke kanalen het best presteren, om zo te kijken of je geen budget verspild aan niet-presterende kanalen.

Opvolging peak season

Zorg ervoor dat je een goede opvolging geeft aan peak season. Je moet proberen de klanten van deze periode te maken tot loyale klanten. Dit vereist een goede strategie. Dit doe je bijvoorbeeld door duidelijke communicatie via socials en mail over bijvoorbeeld prijs, levertijd en toekomstige kortingen. Hierdoor houden mensen een positief gevoel over aan jouw bedrijf, en zullen jou sneller meenemen in toekomstige overwegingen. 

Wil je meer informatie over dé perfecte voorbereiding voor peak season, neem dan vooral contact met ons op! Ook kan je het webinar terug kijken!