news

Alles wat je moet weten over een Consent Management Platform (CMP)

Enzo

14 februari 2024

Organisaties slaan vaak gegevens op van gebruikers die gebruik maken van de website (of app). Dit doen ze in de vorm van cookies. Het is hierbij belangrijk dat bedrijven duidelijk zijn over hoe ze die gegevens gebruiken en dat ze gebruikers laten weten met wie ze hun gegevens delen en een goede reden hebben om ze te verzamelen. Een Consent Management Platform (CMP) kan hierbij helpen.

Wat is een CMP?

Een Consent Management Platform (CMP) creëert een overzicht van de cookies en andere technologieën die door organisaties worden gebruikt voor websites en apps. Daarnaast bewaakt een CMP de toestemming van website- en appbezoekers voor het gebruik ervan.

Op deze manier fungeert het CMP als een soort 'regisseur' voor het naleven van privacyregels op websites en apps. Met behulp van een toestemmingsbanner kunnen bezoekers zien welke cookies worden gebruikt en kunnen ze beslissen welke gegevens ze willen delen.

Wat zijn de voordelen van een CMP?

Een CMP helpt organisaties om op een effectieve manier om te gaan met de gegevens van hun gebruikers, terwijl ze tegelijkertijd voldoen aan de geldende privacywetgeving. De drie belangrijkste voordelen zetten we op een rij:

  1. Volledige controle over cookies en trackers: een CMP geeft je volledige controle over cookies en tracking technologieën, beschermd het tegen gegevensinbreuken waardoor dit het risico hierop wordt geminimaliseerd; 
  2. Betrouwbare verzameling van gegevens: Met een CMP geef je gebruikers inzicht in wat er met hun gegevens gebeurt en hoe deze worden verzameld. Dit zal ook positief bijdragen aan het vertrouwen wat de consument heeft in jouw organisatie en website.
  3. Automatisch voldoen aan de strenge wetgeving: zoals eerder besproken geldt er in de EU een strenger wordende wetgeving, een CMP is hier op gebouwd waardoor jouw website wordt beschermd tegen het overtreden van deze wetgeving. 

Kortom, een CMP zorgt ervoor dat jij je geen zorgen hoeft te maken over de gegevensverzameling- en verwerking. Met een goed CMP leef je de laatste privacywetten na en bouw je aan het vertrouwen van een organisatie of website. 

Waarom is een CMP nu (nog meer) van belang?

We schrijven deze blog niet voor niets op dit moment. Met de komst van Google Consent Mode V2 begin Maart is het voor retailers nu essentieel na te gaan denken over het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens. Deze update komt vanuit Google om te (blijven) voldoen aan de privacywetgevingen zoals GDPRDMA en DSA

Het is belangrijk dat je Google Consent Mode v2 vóór maart 2024 hebt geïmplementeerd, omdat Google Analytics 4 en Google Ads anders niet meer je remarketinglijsten zullen updaten. Dit heeft uiteraard negatieve gevolgen op de resultaten van jouw campagnes en marketinginspanningen. Om optimaal voorbereid te zijn kan je altijd onze webinar raadplegen, schrijf je via onderstaande button in. 

Wat raden wij aan?

Uiteraard zijn er meerdere CMP's die staan te springen om jou uit de brand te helpen, denk aan Usercentrics, CookieHub en CookiePro. Geschikte CMP's, maar vanuit Multiply raden wij aan om met Cookiebot te werken. Zij zijn namelijk een certified CMP partner van Google en wij zijn bekend met de implementatie hiervan.

Cookiebot

Dit doen we omdat we door middel van Cookiebot en Google Tag Manager te combineren, in staat zijn Google Consent Mode v2 naadloos te integreren. Natuurlijk is het zo dat er meerdere wegen naar Rome leiden en zullen we in staat zijn om ook via andere oplossingen Google Consent Mode v2 te implementeren. Dit zal echter een wat meer complex en tijdrovende klus worden. 

Conclusie

Voor je het doorhebt is het 6 maart, dus het is noodzakelijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Bij Multiply hebben we al verschillende succesvolle implementaties, onder andere bij Rehab. Wil jij ook geen omzet verliezen na 6 maart? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.