how to
Advies voor de retail voor een goede start van 2022
We hebben wederom een uitdagend jaar achter ons gelaten en 2022 is van start gegaan. Om jou als retailer te helpen met een goede start van het nieuwe jaar, hebben we een aantal tips en adviezen opgesteld.
Doelstellingen en KPI’s
Dit jaar is het ook weer enorm belangrijk om een doelstelling op te stellen. Een doelstelling helpt je namelijk om de koers te bepalen en hiermee ben je in staat om gedurende het hele jaar bij te sturen als het nodig is. Om te kunnen monitoren of je de doelstelling gaat behalen, is het ook van belang om daar KPI’s (key performance indicators) aan op te hangen. Zo kun je vaststellen of de doelstelling, bij gelijk presteren, gehaald gaat worden.
Voorbeeld:
Doelstelling: ..% groei in online opbrengsten in 2022 ten opzichte van 2021
KPI’s:
- - ..% meer websitebezoekers in 2022 ten opzichte van 2021
- - Gemiddeld bonbedrag met ..% verhogen in 2022 ten opzichte van 2021
- - Conversiepercentage met ..% verhogen in 2022 ten opzichte van 2021
Zorg ervoor dat je jouw doelstellingen en KPI’s altijd SMART formuleert. Een SMART-doelstelling is richtinggevend: het geeft aan wat je wilt bereiken en stuurt het gedrag van je medewerkers en van jezelf. Bovendien wordt aangegeven welke resultaten wanneer moeten worden bereikt. Door een doelstelling SMART te formuleren is de kans groter dat er in de praktijk iets van terecht komt.
Marketingkalender
Als je jouw doelstellingen en KPI’s hebt bepaald, is het van belang om een marketingkalender op te maken. Belangrijk is om rekening te houden met nieuwe collecties, sale periodes en de feestdagen. Bedenk dus wanneer je wat wil communiceren naar je klanten, maar ook welke (online) kanalen je daarvoor wilt gebruiken. Een marketingkalender helpt je overzicht te creëren en ruim op tijd te starten met het maken van content dat je wilt gebruiken.
Communiceer naar je klanten
Nu we weer te maken hebben met een lockdown en er straks waarschijnlijk weer meer mag onder bepaalde voorwaarden, is het erg belangrijk te communiceren naar je klanten. Houd ze op de hoogte van wat er mogelijk is en wat jullie als winkel doen voor de klanten om veilig te kunnen shoppen. Gebruik hiervoor je website, social media kanalen, nieuwsbrieven en Google My Business. Via Google My Business kan je hiervoor de COVID-19 update gebruiken. Zoals hieronder:

Daarnaast kun je ook de serviceopties gebruiken om extra duidelijk aan te geven wat wel/niet mogelijk is.

Lees ook onze blog ‘COVID-19 advies voor retail (December 2021)’ voor meer tips omtrent de nieuwe maatregelen. Bij eventuele nieuwe maatregelen geeft deze blog een overzicht met handige adviezen en tips die jij als retailer kunt toepassen.
Speel in op de trends en ontwikkelingen
Er zijn weer een aantal trends en ontwikkelingen waar jij als retailer van op de hoogte moet zijn en waar je op kunt/moet inspelen. Om je daarbij te helpen, hebben wij laatst onze blog ’Trends en ontwikkelingen (online) retail 2021/2022’ geüpdatet met daarin ook de nieuwste trends voor 2022. Ons advies is om deze blog goed door te nemen en hieruit te bepalen waar voor jouw organisatie nog kansen liggen. Heb jij hier hulp bij nodig of wil je weten welke trends voor jou het meest belangrijk zijn? Neem dan contact met ons op.
Andere tips
- Check al je (online) uitingen en kijk of je niet nog 2021 benoemd. Pas waar nodig de communicatie aan naar 2022.
- Blijf met opties voor je klanten komen om je te steunen nu de winkels nog dicht zijn. We zien dat mensen nog steeds bereid zijn je door deze tijd heen te helpen. Wees creatief en denk in oplossingen.
- Zet content (banners, nieuwsbrieven etc.) klaar voor een eventuele nieuwe situatie. Hiermee ben je in staat om zo snel mogelijk te communiceren als er meer mogelijk is. Je voorkomt dat er bij drukte, die dan wellicht weer komt kijken, geen tijd is voor het maken van deze content.