news

Adverteren op TikTok; trends en insights

Yoran

16 mei 2024

Tegenwoordig is TikTok niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van maar liefst 4,3 miljoen Nederlanders. Wereldwijd heeft TikTok 1,4 miljard gebruikers. Hoewel TikTok een steeds kleiner wordende groei doormaakt, groeit het platform gestaag door. In de afgelopen 4 jaar heeft TikTok zich in sneltreinvaart ontwikkelt tot een groot social media platform, ook voor retailers. Eerder deelde we al een blog over adverteren op TikTok, mocht je deze nog niet hebben gelezen, dan kan dat hier. In deze blog delen we alles wat jij moet weten over het adverteren op TikTok. 

Inzoomen op de gebruiker

Wie gebruikt TikTok nou daadwerkelijk? De grootste groep is Gen Z, een groep van maar liefst 5 miljoen Nederlanders blijkt uit de cijfers van het CBS. Hiervan gebruikt ongeveer 70% TikTok en daarmee is dit de grootste groep op TikTok.

Wat kenmerkt Gen Z?

Gen Z is sociaal, ondernemend, zelfstandig en steeds duurzamer. Neem deze waarden dus mee in de uitingen voor deze groep. Als dit jouw doelgroep is, wordt het ook steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit te hebben. Lees in deze blog hoe wij dit zouden aanpakken.

Verdeling gebruikers TikTok

TikTok wordt steeds populairder bij mensen van alle leeftijden, maar het grootste aandeel is deze van de jongere gebruikers. Bijna 39% van de gebruikers valt in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar, terwijl ongeveer 32% tussen de 25 en 34 jaar oud is. Het enthousiasme neemt af bij oudere leeftijdsgroepen, waar 35- tot 44-jarigen goed zijn voor zo'n 15,6% van de gebruikers en 45- tot 54-jarigen voor 8%. De groep van 55- tot 64-jarigen maakt momenteel ongeveer 5,1% uit van de TikTok-gebruikers. Hoewel jongeren in de meerderheid zijn, zien we toch een groeiend aantal oudere gebruikers dat zich bij de TikTok-community voegt.

Mocht je weinig verstand hebben van TikTok is het erg handig om iemand tussen de doelgroep te zetten om de doelgroep en de trends die zij volgen te leren kennen. 

Short form content

Tegenwoordig hebben we nog maar weinig geduld. Naast TikTok zijn ook YouTube (met shorts) en Instagram (met reels) veranderd in een sneltrein van gepersonaliseerde interesses. Daarom dien je als bedrijf gelijk de aandacht te kunnen pakken. Waar je vroeger nog een tijdlijn had die voornamelijk bestond uit berichten van je vrienden, is dit nu veranderd in alleen maar content die écht interessant en vermakelijk voor je is. Dit betekent dat de content die, normaal gesproken op TikTok wordt gedeeld, nu ook op andere sociale mediaplatformen kan worden gebruikt. Dit is ideaal voor als je op meerdere platformen wilt adverteren.

TikTok als zoekmachine

Steeds meer jongeren hebben behoefte aan betrouwbare informatie en personen waar zij zich mee kunnen identificeren en zoeken hiervoor op TikTok. Gen Z gebruikt inmiddels meer TikTok voor inspiratie en informatie dan Google, wat het belang van TikTok benadrukt. Op TikTok verschijnen bij zoekresultaten eerst relevante berichten in plaats van accounts, wat het platform geschikter maakt als zoekmachine. Het algoritme houdt automatisch rekening met je locatie, het is wel handig om deze altijd nog even mee te geven. 

Door content te maken die direct antwoord geeft op zoekvragen, vergroot je je kans om gevonden te worden en bouw je een sterke connectie op met je doelgroep, wat bijdraagt aan een grotere online zichtbaarheid en het aantrekken van potentiële werknemers of klanten.

Zet in de beschrijving van de video relevante hashtags en pakkende en aansprekende video-omschrijvingen en bijschriften. Als consumenten op jouw profiel komen kiezen ze vaak voor video's die er  ''mooi'' uitzien. Zorg dus voor een interessante omslagfoto, gebruik de sounds die op dat moment trending zijn en boei de bezoeker in de eerste seconden.

Als retailer is het dus een ideaal platform om bijvoorbeeld nieuwe collecties te pushen en prominent aanwezig te zijn. Tegenwoordig verwerkt Google ook TikTok filmpjes in de resultaten op bepaalde zoekopdrachten.

Adverteren op TikTok

Don't make ads. Make TikToks is een mega belangrijk punt bij het adverteren op TikTok. De content op TikTok moet niet ''gemaakt'' overkomen, zorg dus voor advertenties die lijken op doodnormale TikToks. Iemand die een eerlijke en goede review geeft, werkt vele malen beter dan de standaard reclame video's. Overweeg dus bepaalde samenwerkingen om jouw producten op de beste manier te introduceren bij de doelgroep op TikTok!

    Ontwikkelingen op TikTok

    Onlangs is het mogelijk geworden om lokaal te targeten op TikTok. TikTok voegt labels toe aan video's en doet dit ook op basis van locatie. Een functie die enorm veel mogelijkheden biedt voor retailers. We voorzien echter wel dat deze nieuwe mogelijkheid kan leiden tot hogere CPM's door de toenemende concurrentie. Het is dus des te belangrijker om je echt in je doelgroep te verdiepen.

    Voorspelling komende maanden

    • TikTok Shops: In landen zoals het Verenigd Koninkrijk wordt TikTok al gebruikt als een marktplaats, waar het platform geïntegreerde 'koop'-knoppen en winkelmogelijkheden biedt. Bezoekers kunnen eenvoudig hun bankpas koppelen en daardoor gemakkelijk aankopen doen. Hoewel deze optie momenteel nog niet beschikbaar is in Nederland, verwachten we dat je binnenkort ook jouw eigen TikTok-shop in Nederland kunt opzetten.
    • Toenemende concurrentie: Ook verwachten wij dat steeds meer retailers het belang van TikTok adverteren in gaan zien. Enerzijds goed nieuws, anderzijds zorgt het wel voor meer concurrentie. 
    Waarom is TikTok zo populair

    De effectiviteit van TikTok is te danken aan het geavanceerde systeem voor het labelen van content, waarbij elk stuk geüploade content duizenden labels krijgt. Deze labels maken het niet alleen gemakkelijker, maar ook veel nauwkeuriger om door de enorme hoeveelheid content op het platform te zoeken.

    TikToks algoritmen zijn zeer bekwaam in het herkennen en categoriseren van content. Het vermogen om snel relevante en actuele video's te vinden en te presenteren als reactie op zoekopdrachten draagt aanzienlijk bij aan de populariteit en het gebruiksgemak van het platform.

    Conclusie

    Zo, je bent nu helemaal bijgepraat op het gebied van TikTok voor retail. Let bij je strategie op het type uitingen, content en speel alvast slim in op de aankomende ontwikkelingen van 2024. Mocht je hier hulp bij nodig hebben, of TikTok nog aan het overwegen zijn, neem dan vooral contact met ons op om eens te sparren.

    Bronnen: 

    https://www.cbs.nl/nl-nl/visua... 

    https://www.frankwatching.com/...

    https://www.frankwatching.com/...