how to

Adverteren op Instagram: De mogelijkheden en voordelen

Yoran

28 mei 2024

Het aantal gebruikers van Instagram stijgt nog altijd. In Nederland zijn er op dit moment ongeveer 7,8 miljoen gebruikers waarvan er 5 miljoen dagelijks te vinden zijn op het social media platform. Meer dan 50% van de Instagram-accounts zijn van mensen onder de 35; Alleen om die reden kan adverteren op Instagram al erg interessant zijn voor retailers. In deze blog vertellen we je wat de verschillende advertentiemogelijkheden en voordelen zijn van het adverteren op Instagram als retailer.

Waarom adverteren op Instagram?

Instagram is een platform dat sterk de nadruk legt op visuele content, zoals mooie foto's en video's. De advertenties die je hier plaatst moeten dan ook visueel aantrekkelijk zijn en de aandacht trekken. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen visuele content sneller opnemen dan tekst, wat nog een extra reden is om te adverteren op Instagram.

Met het adverteren op Instagram kan je een flink bereik realiseren (7,8 miljoen gebruikers om precies te zijn). Instagram is al jaren het platform wat de sterkste groei doormaakt. Zeker wanneer je een jongere doelgroep wil bereiken ben je bij Instagram aan het juiste adres. Voor Instagram geldt dat er dezelfde advertentiehulpmiddelen zijn als Facebook. Je maakt dan ook gebruik van het advertentiebeheer van Facebook en je kunt campagnes op dezelfde manier instellen, uitvoeren en volgen. Een andere mogelijkheid is om je geplaatste berichten te promoten in de Instagram-app zelf.

Voordelen betaalde promotie Instagram

  1. Grote groep nieuwe leads bereiken met een enkele advertentie
  2. Bereik een geïnteresseerde doelgroep dankzij targeting 
  3. Geef leads een laatste zetje
  4. Naamsbekendheid vergroten

Organische aandacht

Los van betaalde advertenties kan je op Instagram ook je bedrijfsaccount laten groeien om zo onder de aandacht te komen. Met organische posts is targeting echter niet mogelijk en krijgen jouw volgers, de volgers van je volgers wanneer je volger jouw post deelt en mensen die de hashtags volgen het te zien (als je account niet privé is).

Waarom is ook organisch adverteren op Instagram ook goed? 

  1. Naamsbekendheid vergroten
  2. Betere klantservice door volgers te updaten en te helpen
  3. Meer interactie met de consument
  4. Gratis en voor niks

Zoals je kunt merken, overlappen sommige voordelen van organische berichten en betaalde berichten. Daarom raden wij aan om beide typen content op Instagram te plaatsen.

De advertentiemogelijkheden op Instagram

1. Stories-advertenties

Één van de opties is adverteren via Instagram Stories. Deze worden door gebruikers van Instagram gebruikt om foto’s en video’s voor één dag te delen via een slideshow. Met het advertentiebeheer ben jij in staat om een beeldadvertentie te maken, waarmee jij dus zichtbaar bent in de Stories van Instagram. Een story-advertentie mag maximaal 15 seconden lang zijn. Het is voor story-advertenties erg belangrijk om een goede call to action te hebben, hou hier dus rekening mee. Klik hier om te zien welke ontwerpvereisten er zijn voor een Stories-advertentie. Je kan een Instagram story specifiek aan jouw doelgroep tonen door gerichte targeting in te zetten. 

2. Foto-advertenties

Met een foto-advertentie ben je zichtbaar in het overzicht van Instagram. Dit is de makkelijkste advertentie om te maken, aangezien je alleen maar één goede afbeelding nodig hebt. Deze advertentie heeft een opmaak die gelijk is aan de foto’s en video’s die door gebruikers worden geplaatst. Er zijn een aantal ontwerpvereisten voor een advertentie. Klik hier om te zien welke ontwerpvereisten er zijn voor een advertentie in het Instagram-overzicht.

voorbeeld-foto-advertentie

3. Video-advertenties

Voor video-advertenties geldt hetzelfde als foto-advertenties. Deze zijn zichtbaar in het overzicht van Instagram. Tegenwoordig kunnen de video’s maximaal 60 seconden lang zijn, en een vierkante of liggende indeling hebben. Ook kan je video's in je story pushen. 

voorbeeld-video-advertentie

4. Carrousel-advertenties

Een carrousel-advertentie is ook zichtbaar in het Instagram-overzicht. Hiermee kun je meerdere foto’s en/of video’s in één advertentie zetten, waardoor het voor gebruikers mogelijk wordt om te swipen tussen de verschillende foto’s en video’s. De advertentie moet minimaal uit 2 en maximaal uit 10 afbeeldingen of video’s bestaan.

voorbeeld-carrousel-advertentie

5. Collectie-advertenties

Met collectie-advertenties kan jij je doelgroep inspireren met afbeeldingen of video’s. Daarnaast help je ze om nieuwe producten te ontdekken, bekijken en kopen. Het lijkt erg op een video-advertentie. Het verschil is echter dat de collectie-advertentie uit een serie afbeeldingen bestaat die kort achter elkaar getoond worden. Er kan daarnaast nog tekst en audio aan worden toegevoegd.

voorbeel-collectie-advertentie

6. Advertenties door middel van reels

Instagram heeft ook de functie reels. Dit wordt door Instagram gebruikers gebruikt om nieuwe inhoud te ontdekken, te bekijken en te winkelen. Deze pagina is voor iedereen uniek en bevat gepersonaliseerde content op basis van interesses. Als bedrijf kan jij hier dus tussen staan met je advertenties en bereik je mensen die in de stemming zijn om te ‘ontdekken’.

voorbeeld-advertentie-in-ontdekken
Hoe werkt Instagram adverteren?

Er bestaat best een kans dat je dit al wist, maar wat nou als je wilt adverteren op Instagram? Hier zijn enkele belangrijke begrippen om te weten. 

Instagram ads manager: de omgeving waar je de advertenties kunt maken, analyseren en optimaliseren.

Buisiness manager: dit is in het leven geroepen voor het geval dat je met meerdere personen verschillende advertentieaccounts hebt. De mensen in deze groep kan je een functie toewijzen en zo bepaalde rechten geven. Op dit platform kan je echter geen posts maken, in tegenstelling tot de ads manager.

Impressies: dit laat zien hoeveel de advertentie is getoond aan de gebruikers, met andere woorden; de keren dat jouw advertentie of update is weergegeven op een scherm.

Boosted post: dit is in de kern een organische post die je (zoals de naam al zegt) boost om zo extra aandacht te krijgen. Het enige verschil tussen een advertentie en een boosted post is dat de boosted post niet wordt aangemaakt in de Instagram ads manager. 

Reels: een vorm binnen Instagram waar je korte video’s kunt plaatsen van 15, 30 en 60 seconden. Deze worden getoond in de speciale reels-feed. Hier kan je net zoals bij Youtube Shorts en TikTok advertenties plaatsen. Omdat deze drie vormen zo op elkaar lijken kan je voor allemaal hetzelfde materiaal gebruiken. 

Stories: dit zijn verhalen die mensen posten op Instagram. Als je een betaalde vorm van stories wilt gebruiken kom je tussen deze stories. 

Het geheim van een succesvolle Instagram campagne
  1. Identificeren van de doelgroep: wat is jouw doelgroep en waarom? Stel een doelgroep vast voor jouw campagne en content.
  2. Hoe bereik je deze doelgroep en met wat voor soort content: na het identificeren van jouw doelgroep is het belangrijk om te kijken waarop deze reageert. Wat vinden zij interessante content. Je weet pas echt waar de doelgroep behoefte aan heeft als je er tussen hebt gestaan. 
  3. Welke fase van de customer journey vervult deze actie: bij Multiply werken we aan de hand van de RACE-funnel; deze geeft inzicht in welke fase je actief wilt zijn van de customer journey. Hier kan je dan budget, verwachtingen en analyses op aanpassen. 
  4. Aan de slag met het maken van campagnes en content: pas als je de drie eerdere stappen hebt doorlopen kan je aan de slag gaan met het maken van de content en campagnes. 
      Advertentie moeheid

      Een bijzonder begrip. Echter wel belangrijk om op te letten. Als een gebruiker jouw advertentie te vaak vorbij ziet komen loop je het risico op advertentie moeheid. Wat er dan kan gebeuren is dat ze de advertentie verbergen of rapporteren. Instagram slaat dit signaal op als spammen en niet gebruiksvriendelijk. Het resultaat is dat jouw campagne minder vaak wordt laten zien en dus mindere resultaten kent. 

      Welke advertentie werkt het beste voor de retail?

      De Instagram advertentie die het beste werkt hangt af van de doelstelling die jij als retailer hier aan hangt. Wil je meer merkbekendheid voor je organisatie? Wil je het bereik vergroten en een groter publiek benaderen? Meer verkeer naar je website? Iedere advertentie werkt goed op zijn eigen manier. Zorg ervoor dat jouw doelstellingen duidelijk zijn. Op die manier kun je een advertentie kiezen die past bij jouw wensen en behoeften. Tegenwoordig zijn de Stories en reels op Instagram erg trendy die zorgen voor veel weergaven en clicks. Stories en reels zijn korte, vermakelijke video’s op Instagram waarin je je creativiteit kunt uiten en je merk tot leven brengt. Sinds begin 2023 is het ook mogelijk dit op Youtube te doen. 

      De voordelen van adverteren op Instagram

      Er zijn verschillende voordelen van het adverteren op Instagram. Hieronder worden drie voordelen beschreven. 

      1. Targeten van de juiste doelgroep

      Met Instagram adverteren heb je vele targeting opties om met je advertenties de gewenste doelgroep te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld targeten op locatie, demografische gegevens, interesses en gedrag. Daarnaast kun je gebruik maken van aangepaste-, vergelijkbare- en automatische doelgroepen. Met aangepaste doelgroepen geef je advertenties weer aan klanten die al bekend zijn op basis van bijvoorbeeld e-mailadressen of telefoonnummers. Vergelijkbare doelgroepen zijn mensen die vergelijkbaar zijn met je bestaande klanten. Automatische doelgroepen zijn doelgroepen die Instagram maakt met mensen die mogelijk interesse hebben in je bedrijf. Dit doen ze op basis van gegevens met betrekking tot locatie, demografie en interesses.

      targeting-opties-instagram

      2. Weergave 

      Advertenties in Stories, het Overzicht of in de reels hebben dezelfde opmaak als een normale Instagrampost. Dit zorgt voor een positieve gebruikerservaring. Gebruikers zullen dan ook niet snel ‘blind’ worden voor je advertentie, omdat deze overeenkomt met de content die geplaatst wordt door degene die ze volgen. Hierdoor blijft jouw advertentie de aandacht trekken.

      3. Hoge betrokkenheid

      De gebruikers van Instagram zijn over het algemeen sneller geneigd om te interacteren met je advertenties dan bij andere social media platforms. Op Instagram zit voornamelijk de jongere doelgroep die visueel zijn ingesteld. Door jouw advertenties te ontwerpen op een manier die past bij de uitstraling van een ‘normale’ post zorg jij voor een hogere interactie met je advertentie.

      Instagram Shopping voor de retailer

      Via Instagram Shopping is het mogelijk om je producten te promoten via Instagram. Dit is een gratis variant waarmee je jouw producten kunt taggen in je geüploade afbeeldingen.

      Adverteren op Instagram heeft dus vele mogelijkheden en kan erg interessant zijn voor jou als retailer. Ben jij van mening dat dit ook iets voor jou kan zijn? En wil je hulp bij het opzetten, analyseren en optimaliseren van je Instagram campagnes? Neem dan contact met ons op.