news

Actie vereist vóór 1 juli 2024 om je data in Universal Analytics niet voorgoed te verliezen!

Enzo

6 juni 2024

Al sinds 1 juli 2023 wordt er geen data meer verwerkt in de standaard Universal Analytics property’s. Om deze reden gebruikt vrijwel iedereen de ‘nieuwe’ Google Analytics 4. Toch maken veel retailers ook nog gebruik van de oude Universal Analytics data om hun resultaten te vergelijken met voorgaande jaren. Begrijpelijk, aangezien Google Analytics 4 voor de meesten pas een jaar aan data heeft verzameld.

Inmiddels is het bijna een jaar geleden dat Universal Analytics de laatste data verwerkte en nu is het moment aangebroken waarop Google heeft aangekondigd volledig te stoppen met Universal Analytics. Dit houdt in dat Google vanaf 1 juli 2024 alle Universal Analytics data zal verwijderen. Hierdoor zul je zonder actie al je historisch verzamelde data verliezen. Om dit te voorkomen is het extreem belangrijk om voor die tijd jouw data goed op te slaan! Wij delen in deze blog de drie manieren waarop je dit kunt doen. 

1. Universal Analytics rapporten handmatig exporteren

In Universal Analytics is er de optie om handmatig exports te maken van de gegeven datasets. Het voordeel hiervan is dat het redelijk eenvoudig is om een export te maken. Het nadeel hiervan is dat je moeilijk verschillende rapporten met elkaar kunt vergelijken.

2. Data via Google Cloud exporteren naar Looker Studio

Deze optie is voor partijen die gebruik maken van de Google Cloud in combinatie met de Google Analytics Reporting API. Het is namelijk mogelijk om de data vanuit de Google Cloud naar Looker Studio (voorheen Data Studio) te exporteren. Vervolgens kun je in Looker studio de data weer verwerken in een dashboard. Zo heb je direct inzicht in jouw belangrijkste statistieken + KPI’s.

3. Data via Google Spreadsheets naar Looker Studio exporteren

De laatste oplossing is een combinatie van de oplossing 1 en oplossing 3. Het is namelijk mogelijk om jouw data als spreadsheet te downloaden en vervolgens te importeren naar een dashboard. Het voordeel hiervan is dat de data veilig staat opgeslagen en daarbij direct inzichtelijk wordt gemaakt in een dashboard. 

Hulp nodig bij het opslaan van jouw Universal Analytics data?

Bij Multiply weten we hoe belangrijk het is dat jouw historische data inzichtelijk blijft. Data is dé basis voor een goed doordachte online marketingstrategie. Daarom hebben we hiervoor een oplossing bedacht. Namelijk een Looker Studio UA-Dashboard. In dit dashboard vind je onder andere:

👤 Gebruikersdata zoals aantal gebruikers en sessies
💰 E-commercedata zoals de conversieratio, opbrengst en gemiddeld bonbedrag
🗓️ Data gesplitst per kanaal, per maand en per jaar
👕 Data gesplitst op product-, merk- en categorieniveau

Wil jij ook zo’n tof dashboard? Of heb je hulp nodig bij het correct opslaan van jouw data? Neem dan contact met ons op! Ook voor alle andere online marketing vraagstukken kun je contact opnemen met één van onze retailmarketing specialisten.