research
6 redenen waarom je vandaag nog moet beginnen met Social Advertising
Bijna iedereen binnen Nederland heeft één of meerdere social media accounts. Jouw doelgroep zit dus sowieso op social media en wordt waarschijnlijk al getarget door jouw concurrenten. Nog niet helemaal overtuigd van het feit dat ook jij je bezig moet houden met social media marketing? Lees dan waarom je vandaag nog zou moeten beginnen!
1. Verhoog naamsbekendheid
Zoals gezegd zit iedereen op social media. Op Facebook zitten dagelijks meer dan 7 miljoen mensen en het platform heeft 10 miljoen gebruikers in totaal. Ook YouTube heeft 29% meer gebruikers dan vorig jaar met maar liefst 8 miljoen gebruikers in totaal. Helaas ben je (nog) niet bekend bij iedereen binnen jouw doelgroep. Social media is daarin de ideale manier om deze mensen te bereiken. Elk platform heeft hierin zijn eigen gebruiksaanwijzing. Let er dan ook op dat je de juiste content toont aan de juiste doelgroep. Zo is het verhogen van naamsbekendheid niet gelijk aan het verhogen van het aantal transacties. Hier ligt een heel proces aan ten grondslag. Naamsbekendheid begint namelijk met het bekend laten worden met wie jij bent. In een latere fase van de social media strategie kan je jouw doelgroep steeds meer bewegen richting een transactie.
2. Betrokken met je doelgroep
Voordat je de focus gaat leggen op de transactie, wil je eerst de engagement vergroten met de doelgroep. Hierin is het juist de bedoeling dat je de gebruiker helpt of informeert over de diensten die je hebt. Het kan zijn dat je vertelt over de laatste trends binnen jouw vakgebied, maar je kan ze ook een whitepaper meegeven met daarop Do-It-Yourself tips. Hierdoor wordt je ook niet ‘één van die bedrijven’, maar ben jij het bedrijf dat hen heeft geholpen. Hiermee laat je ook zien dat je een specialist bent binnen jouw vakgebied. En wie wil er nou niet de de status van expert bereiken?
3. Target jouw doelgroep
Zoals gezegd is content zeer belangrijk. Maar de content die je creëert moet ook aansluiten op de doelgroep. Gelukkig zijn er via social media talloze manieren om de juiste doelgroep te bereiken. Zorg er dan ook voor dat je eerst de verschillende persona’s in kaart hebt gebracht. Zodra je dat weet kan je daar uiteindelijk je content op afstemmen. Iemand die namelijk nog nooit van jou heeft gehoord is misschien in eerste instantie geïnteresseerd in wat voor soort product of dienst jij aanbiedt, terwijl iemand die al eerder iets gekocht heeft alleen maar naar het juiste product geleidt moet worden.
4. Goedkoper dan dit krijg je niet
De traditionele media zoals TV, krant en radio zijn nog steeds relatief duur. Sterker nog, via de traditionele media betaal je minimaal vier keer zoveel als voor adverteren via social media. In de afbeelding hieronder is te zien dat je voor 1.000 impressies $2,50 moet betalen via social media. Wil je dit doen via bijvoorbeeld radio, dan ben je al snel $10 kwijt. Daarnaast kan je via je social media precies zien hoeveel mensen je advertenties hebben gezien, wie er op heeft geklikt en wat het resultaat ervan was. Via traditionele media is dit allemaal veel moeilijker te meten.

Bron: Lyfe Marketing
Daarbij heb je ook geen groot budget nodig om impact te kunnen maken. Al vanaf €5,- per dag kan je al veel bereik genereren en daarmee ook nieuwe leads binnenhalen.
5. Social versterkt SEO
Waarschijnlijk heb je al eens werkzaamheden verricht op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Maar wist je dat social werkzaamheden ook invloed hebben op jouw ranking binnen Google? Succesvolle merken hebben een ruime social media aanwezigheid. De aanwezigheid die je daar hebt is een signaal naar de zoekmachines dat je een waardevol en betrouwbaar bedrijf bent.
6. Terwijl je dit leest..
Zit jouw concurrent op social media. Dit betekent niet alleen dat er voor jou ook mogelijkheden liggen om hier gebruik van te maken, maar ook dat zij op dit moment content de wereld in sturen dat ook jouw doelgroep bereikt. Als je ervoor wilt zorgen dat je competitief bent is het van belang dat je een sterke aanwezigheid gaat opbouwen op het gebied van social media. Zoals eerder al vermeld is social media niet alleen een manier om jouw merk te tonen aan de wereld, maar ook jouw expertise. Daarin kan je uiteindelijk onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrenten.