research
6 redenen waarom je in 2023 moet bloggen
Het hebben van een blog is ook in 2023 nog steeds een belangrijk onderdeel van jouw online marketingstrategie als retailer. “Maar iedereen heeft toch al een blog?” of “heeft dat nog wel zin?” zijn vragen die nog veel gesteld worden. Daarom hebben wij voor jou 6 redenen waarom je juist wél moet bloggen in 2023.
1. Veranderend consumentengedrag
Het aantal Google-zoekopdrachten blijft jaar op jaar toenemen. Mensen zijn steeds meer op zoek naar voor hun relevante informatie. Daarbij wordt het aankooptraject van een consument steeds complexer. Dit komt doordat een consument steeds meer oriënteert voordat hij of zij een aankoop doet. Door op jouw website relevante content aan te bieden zorg je ervoor dat een consument die informatie niet ergens anders hoeft te zoeken. Zo voorzie jij in de informatiebehoefte van jouw consument en houd je ze op je eigen website.
2. Goed voor SEO
Google houdt van nieuwe content. Door structureel nieuwe content op je website te plaatsen zorg je ervoor dat Google ziet dat er steeds nieuwe informatie beschikbaar is. Google zal jouw website hierdoor als meer relevant beschouwen. Het up-to-date houden van jouw content heeft direct invloed op jouw SEO positie binnen Google. Het grootste voordeel hiervan is dat organisch verkeer gratis verkeer is. Zo kun jij als retailer meer verkeer naar je website halen tegen lagere kosten.
3. Meer verkeer naar je website
Zo komen we direct bij het volgende punt. Zoals we net hebben benoemd zorgt een betere SEO positie en goede content voor meer verkeer naar je website. Daarnaast zorgt het verbreden van je content ervoor dat je op meer zoekwoorden gevonden wordt. Als er meer gebruikers op je website komen ziet Google jouw website ook sneller als relevant. Wat weer een positief effect heeft op je SEO positie. Zo zie je dus dat deze twee punten elkaar versterken als dit op de juiste manier wordt uitgevoerd. Een ander voordeel van een goede blog is dat deze zelfs na een lange tijd nog veel verkeer naar je website kan halen. Sommige onderwerpen blijven namelijk voor een langere tijd relevant. Zorg er daarbij wel voor dat je regelmatig je content update!
4. Waardevol voor jezelf
Niet alleen voor (potentiële) bezoekers is een sterke blog relevant. Ook voor jou als retailer kan het hebben en onderhouden van een blog van grote waarde zijn. Hiermee dwing je jezelf namelijk om over je eigen vakgebied na te denken, en dit vervolgens te vertalen naar een juiste blog. Misschien brengt het je wel op nieuwe ideeën die jij kunt gebruiken voor je business!
5. Verhoog je online reputatie
Een blog leent zich perfect voor social media en nieuwsbrieven. Door een blog te schrijven, heb je automatisch ook extra content voor je social media. Als je bijvoorbeeld een bepaald aantal posts per week op Facebook of Instagram wilt halen, dan heb je met behulp van een blog alweer een post gehad. Daarnaast kunnen social-mediagebruikers blogartikelen weer verder delen. Zo kan een blog ongemerkt zelfs nog veel verder komen, zonder dat je daar zelf iets mee te maken hebt.
6. Deelbare content
Een blog leent zich perfect voor social media en nieuwsbrieven. Door een blog te schrijven, heb je automatisch ook extra content voor je andere marketingkanalen. Als je bijvoorbeeld een bepaald aantal posts per week op Facebook of Instagram wilt halen, dan heb je met behulp van een blog alweer een post gehad. Daarnaast kunnen social-mediagebruikers blogartikelen weer verder delen. Zo kan een blog ongemerkt zelfs nog veel verder komen, zonder dat je daar zelf iets mee te maken hebt. Op deze manier haal je dus extra verkeer naar je website, wat je anders misschien niet bereikt had!

Hopelijk hebben we hiermee aangetoond dat het zeker niet te laat is om in 2023 te beginnen met bloggen. De vraag is alleen: hoe schrijf je een goede blog? We helpen je graag met contentadvies om met blogs verkeer naar je website te trekken. Interesse gewekt? Neem dan snel contact met ons op via onderstaande deze link!